School starts - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Janneke Loos - WaarBenJij.nu School starts - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van Janneke Loos - WaarBenJij.nu

School starts

Door: Janneke Loos

Blijf op de hoogte en volg Janneke

26 Januari 2013 | Frankrijk, Marseille

Het gewone leven is begonnen. De eerste twee officiële lesweken zijn om. Als je zo langzaam een beetje routine in je leven krijgt merk je toch dat de tijd wel snel gaat. Inmiddels begint het besef langzamerhand binnen te dringen dat ik hier voor 5 maanden zit. Ik had constant maar het gevoel dat ik “morgen” weer naar huis zou gaan. Alsof het gewoon even een proef vakantie is.

De manier van lesgeven is hier wel iets anders dan in Nederland, alhoewel ze ook hier gewoon met een PowerPoint presentatie werken, zoals ik dat voor veel vakken wel gewend ben. Maar verder maken ze hier geen gebruik van boeken. En is het gebruik van een laptop van groot belang, alles wat je nodig hebt staat op internet. Zo kun je van tevoren bijvoorbeeld al de PowerPoint bekijken zodat je weet waar het over gaat. Dit laatste is voor ons erg handig zodat we rustig mee kunnen lezen, want met die Franse woorden vertalen kan het af en toe nog wel is wat snel gaan.
Verder is het wel erg handig dat geen enkele leraar je naam weet, en aangezien we best grote klassen hebben, 60 man ongeveer. Kun je tijdens de vragenronde gewoon doen of je druk bezig bent met je aantekeningen maken en dus geen vraag hoeft te beantwoorden.
Verder zijn er deze eerste 2 weken 2 vakken niet doorgegaan, dus op zich toch nog even de kans om rustig op te starten. Nu blijkt het dat ze deze gemiste vakken dan gewoon aan het einde er bij plakken. Dus niet dat we er echt iets mee opschieten.

Voor bijna elk vak hebben we wel een groepsproject, maar meest bestaat dit uit 1x een presentatie geven. Of dingen die we tijdens te les moeten maken, dus vooralsnog is het enige huiswerk dat we hebben een case lezen (en als je dat niet hebt gedaan krijg je er gewoon tijd voor in de les).

Vorige week zijn we met een groep uit eten geweest bij een crêperie, nu denk ik bij een crêpe aan nutella, jam, suiker.. in ieder geval iets zoets. Dus toen ik mocht kiezen tussen bolognaise, carbonara of ratatouille keek ik wel even raar op. Maar dat is hier dus normaal, je krijgt eerst een hartige en de zoete zijn voor het dessert. Wel erg lekker gegeten moet ik zeggen!

Dit weekend is Villö jarig, één van de Hongaarse meisjes, en zij heeft gister Lecsó voor ons gemaakt. Met daar omheen nog allemaal kleine Hongaarse hapjes, speciaal uit Hongarije meegenomen. Ik weet niet hoeveel bagage hun hadden maar mijn koffer zat al vol met kleren. En hun hadden het pas ook al over kip wat door moeders was klaargemaakt en wat ze hadden meegenomen. Maar al met al een heel gezellige avond gehad, en erg lekker gegeten.

Vanavond gaan we weer naar Vieux Port, om Villö’s verjaardag verder te vieren.

Het is trouwens wel heel bizar om iedereen continu over sneeuw en vrieskou te horen, en dat ik er totaal niks van meemaak! Alhoewel ik hier zelfs al een fikse verkoudheid te pakken had.. maar gelukkig had mijn moeder daar een goed medicijn voor. Gewoon even pantoffels in een envelop naar Marseille sturen!!!! Jeetje wat kan een mens blij zijn met pantoffels hahah. Thuis hebben we vloerverwarming, en daar raak je toch wel heel makkelijk aan gewend. En aangezien ik hier een stenen vloer zonder vloerverwarming heb, had ik nogal last van koude voeten. Maar nu niet meer want gister zijn mijn Nederlandse pantoffels veilig aangekomen. Genieten!

  • 26 Januari 2013 - 17:37

    Ilse:

    Wees maar blij dat je die kou hier niet mee krijgt, Brrr vandaag weer sneeuw!!
    Veel plezier met het vieren van Villo's verjaardag! vind het wel een beeeeetje een vreemde naam hoor.. :)
    hihi nou spreek je snel meis!
    xx

  • 26 Januari 2013 - 18:07

    Lieke:

    Ha ha ja hoe kun je nou zonde pantoffels vertrekken??? Hier is het goed koud en gaat de open haard lekker aan!!
    Veel plezier met de verjaardag!! Niet teveel vino drinken hè...!!

  • 27 Januari 2013 - 19:22

    Janneke Loos:

    Vertrekken zonder pantoffels, dat is niet zo moeilijk hoor. Gewoon je koffer volstoppen met allemaal andere zooi, passen ze er vanzelf niet meer bij!

  • 28 Januari 2013 - 10:13

    Papa Piet:

    he mopie,eetje niet teveel van dat lekkers anders denken ze dat je een dikke duiser ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Voor mijn studie International Business and Languages vertrek ik voor een half jaar naar Marseille, Zuid-Frankrijk. Om hier te gaan studeren aan Euromed Management. In dit reisdagboek ga ik de belangrijkste gebeurtenissen bijhouden.

Actief sinds 16 Dec. 2012
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 6064

Voorgaande reizen:

03 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Euromed Management Marseille

Landen bezocht: